igiena personala si demnitate

Igiena personală în centre de ingrijire/azile si spitale la standarde inalte, eficient şi în condiții de siguranță

 

Scop

 

Proceduriile bine puse la punct garantează ca acţiunile ca şi îmbăierea și dușul să se realizeze într-o manieră care asigură siguranța și bunăstarea utilizatorilor de servicii și a personalului. Procedurile asigură prevenirea următoarelor riscuri pentru utilizatorii de servicii, sau le minimizează:

– înec

– arsuri

– expunerea la apa prea rece

– accidente (căzături, zgârieturi, vânătăi)

– anxietate / agitaţie / convulsii

 

Responsabilităţi

 

Toți managerii ce sunt responsabili pentru personalul implicat în îmbăierea pacinţilor în căminele de îngrijire sunt responsabili de asigurarea respectării acestor măsuri. De asemenea, managerii sunt responsabili pentru informarea conducerii asupra problemelor care apar odată cu punerea în aplicare a acestor măsuri. Aceștia trebuie să se asigure că persoanele care beneficiază de îngrijire primesc zilnic o asistență adecvată legată de igiena personală.  Astfel băile și dușurile sunt planificate în conformitate cu preferințele utilizatorilor de servicii. Toți membrii personalului implicaţi în serviciile de îmbăiere și de duș trebuie să urmeze aceste măsuri și să se asigure că nici personalul, nici utilizatorii de servicii nu sunt expuși nici unui risc pe parcursul procesului. Membrii personalului implicat în utilizarea băilor și a cabinelor de duș trebuie să urmeze toate instrucțiuni specifice prezentate în planurile individuale de îngrijire. Spre exemplu preferă pacientul a se îmbia sau a face duș? Dacă o schimbare a stării de sănătate sau a dispoziției dorințele persoanei indică o schimbare în preferinţele personale în ceea ce priveşte îngrijirea peronală, personalul trebuie să recunoască acest fapt. De asemenea personalul trebuie să fie conştient că preferințele individuale sunt necesare a fi verificate de fiecare dată, şi nu trebuie privite ca o schimbare permanentă. Nevoile de igienă personală sunt necesar a fi furnizate pentru a satisface preferința utilizatorului de servicii, în loc să se încadreze doar ca şi o responsabilitate în plus a personalului.

 

Managementul riscurilor

 

Respectarea procedurilor este necesară pentru a asigura că sistemele de apă sunt fără bacterii în casele de îngrijire și în centrele de zi. Apa trebuie testată periodic. Aprovizionarea cu apă caldă în casele de îngrijire și centrele de zi trebuie să fie controlată termostatic la 43 de grade Celsius în toate băile și 41 de grade în dușuri. Chiuvetele care sunt accesibile utilizatorilor de servicii este necesar să furnizeze apă la o temperatură care este confortabilă pentru spălarea mâinilor. Odată ce baia este pregătită, îngrijitorul este indicat să controleze temperatura apei folosind un termometru înainte ca utilizatorul de servicii să fie imbăiat. Astfel se asigură că temperatura se încadrează în limite de siguranță, şi se previne opărirea sau expunerea la apa prea rece. Acest procedeu trebuie urmat chiar și atunci când apa caldă are un sistem de control al temperaturii, deoarece acestea nu sunt complet lipsite de erori. În toate centrele de ingrijire, temperatura trebuie înregistrată în jurnalul de temperatură și, în plus, în înregistrările de îngrijire.

 

Utilizatorii de servicii care sunt fizic slăbiţi nu ar trebui lăsați niciodată nesupravegheați în baie sau sub duș. În cazul în care un utilizator de servicii își exprimă dorința de confidențialitate, trebuie efectuată o evaluare a riscurilor și luarea deciziilor și a acțiunilor adecvate pentru asigurarea siguranței acestuia. Toate planurile de îngrijire ar trebui să conțină informații despre toate riscurile  la îmbăiat/dus, cum ar fi comportamente/rutine obișnuite care pot avea un impact asupra nivelurilor de risc ai utilizatorilor de servicii. Planul de ingrijire trebuie să conţină şi detalii despre deplasarea şi transferul pacientului. Trebuie evaluate riscurile posibile, iar planul de ingrijire este necesar să detalieze orice echipament specializat ce este indicat a fi utilizat pentru baie / duș împreună cu alte cerințe specifice de deplasare și transfer. Toate echipamentele utilizate trebuie să fie în stare bună de funcționare și verificarea acestora înainte de fiecare utilizare este necesară.

 

Alte sfaturi

 

Fiecare centru de îngrijire este diferit, şi este necesar a fi diferenţiat şi în funcție de nevoile individului. Frecvența de îmbăiere și preferințele individului întotdeauna trebuie luate în considerare. Luați măsuri pentru a verifica dacă persoana este dispusă să se imbăie și că aveţi acordul persoanei.

Pentru a pregăti utilizatorul de servicii pentru baie / duș în siguranță, trebuie respectate următoarele recomandări:

  • Informați-vă colegii de muncă despre locația dvs. și că veți asista un pacient să facă baie.
  • Asigurați-vă că încăperea este caldă pornind orice sistem de încălzire sau radiator.
  • Colectați suficiente prosoape/flanele/articole de toaletă/îmbrăcăminte etc. într-o primă fază, și puneți-le în baia pe care o veți folosi.
  • Asigurați-vă că aveti la dispoziţie echipamentul de protecţie necesar.
  • Poziționați corect covorașele de baie antiderapante.
  • Pregătește orice dispozitiv care poate fi necesar în timpul procesului, de ex. scaun, macara etc.
  • Asigurați-vă că există coșuri/pungi potrivite pentru îmbrăcăminte sau prosoape murdare.
  • Dacă aveți nevoie de mai mult de un membru al personalului pentru a vă ajuta să intrați și să ieșiți din baie, asigurați-vă că ei știu când vor fi nevoiți să vă asiste.
  • Asistați utilizatorul de servicii în orice are nevoie.
  • Începeți baia la o temperatură potrivită.
  • În timp ce baia este executată, utilizatorul serviciului poate fi asistat dacă şi-a exprimat dorinţa în această direcţie, astfel dacă este necesar puteţi să îl ajutaţi să se dezbrace, să folosească toaleta și, în general, să se pregătească să se îmbăieze.

In timpul procesului, trebuie respectate următoarele recomandări: asistați pacientul și încercați să vă asigurați că este o ocazie plăcută și demnă pentru ca utilizatorul să beneficieze de toată atenția dumneavoastră. Atunci când spălați părul, nu aruncati apa pe capul pacientului fără avertisment sau fără a acoperi ochii pacinetului (puteţi cere să inchidă ochii dacă poate). Evitați apă pe fața și, dacă este posibil, direcţionati cu mâna apa din zona frunții spre ceafă.

Utilizatorii de servicii ar trebui încurajați să se spele cât mai independent posibil, în special în zona genitală. Dacă vana sau scaunul de duş provoacă disconfort, aşezaţi persoana pe un prosop. Evitați să grăbiți utilizatorul de servicii, dar aveți grijă să nu se răcească. Dacă le este rece sau sunt jenaţi acoperiţi cât mai mult corpul cu prosoape în timp ce spălaţi alte zone. Dacă sună alarma de incendiu, puteți scoate utilizatorul de servicii din baie, apăsați clopotul de apel și așteptați instrucțiuni de la şeful de tură sau managerul centrului. Dacă în timpul băii aveți nevoie de ajutor sau ați uitat ceva niciodată nu lăsați utilizatorul de servicii în baie sau în duș nesupavegheat – sunaţii clopoţelul/alarma ca să cereţi ajutor. Atunci când aţi terminat, lăsaţi apa din vană înainte de a ajuta utilizatorul de servicii să iasă – nu lăsaţi niciodată utilizatorul de servicii nesupravegheat într-o baie.

Dupa îmbăiere / duș, urmați următoarele recomandări:

  • asistați utilizatorul de servicii să se usuce, utilizați crema/talc/deodorant, după cum este necesar;
  • imbrăcaţi și scoateţi utilizatorul de servicii din baie. Întotdeauna amintiți-vă să vă întoarceți și să strângeți prosoapele, hainele, articolele de toaletă umede etc. După ce aţi terminat lăsaţi întotdeauna baia în condiții sigure de utilizare pentru colegii dumneavoastră și alţi utilizatori de servicii. Asigurați-vă că toate lichidele/deșeurile corporale sunt curățate imediat din băi și de pe scaunele de duș.
  • Stergeţi orice cantitate de apă în exces sau pulbere de talc care ar putea reprezeta un pericol de alunecare.
  • Asistați utilizatorul de servicii înapoi în camera proprie sau camera de zi și preparaţi o băutură caldă (ceai) sau orice alt element ce l-ar face să se simtă confortabil.
  • Documentaţi că aţi asistat utilizatorul de servicii cu imbăierea/dușul, precum și toate preocupările, de ex. erupții cutanate/vânătăi/răni. Raportul este intocmit persoana responsabilă ce a asistat utilizatorul de servicii. Curățați zona de baie / duș cu un detergent adecvat pentru a preveni infecțiile nozocomiale.

 

Refuzul îngrijirii personale

 

Îngrijirea personală este o activitate intimă și majoritatea oamenilor vor avea reţineri/ emoții dacă au nevoie de ajutor în acest sens. Unele persoane cu capacitate mentala redusă se pot opune la acţiuni ce privesc îngrijirea igienei personale, aceasta poate fi datorită modului de viață independent pe care l-au avut inainte. Încercarea de a forța o persoană cu tulburări cognitive sau cineva cu consimțământ care alege să nu accepte îngrijire personală constituie ABUZ. Este un drept fundamental al omului de a spune „nu”. În cazul în care îngrijirea de igienă personală este ocazional refuzat, acest fapt trebuie acceptat și înregistrat în planul de îngrijire. Persoana poate fi întotdeauna abordată cu câteva ore mai târziu, pentru a vedea dacă și-a schimbat decizia iniţială. Dacă igiena personală este refuzată în mod repetat, acest lucru ar trebui să fie luat în considerare, deoarece persoana nu mai primește îngrijirea de care are nevoie. Cu toate acestea, neglijarea nevoilor cuiva de îngrijire personală poate fi considerată de asemenea ABUZ, deoarece sănătatea persoanei poate fi pusă în pericol. Prin urmare, este esențial să înțelegeți motivul persoanei de a refuza și de a aborda acest lucru. S-ar putea să trebuiască să găsiţi o modalitate alternativă de a oferi îngrijirea personală de care are nevoie persoana respectivă, de exemplu, oferind o baie mai degrabă decât un duș. Va fi important să aflați cât mai mult posibil despre stilul de viață anterior al persoanei și preferințele privind igiena acesteia. Poate că persoana a avut întotdeauna o baie în dimineața zilei de duminică, iar în restul săptămânii a avut dusuri. Atunci trebuie să ne adaptăm la această rutină. Prin aflarea acestor informații, observarea și ascultarea persoanei cu demență, putem construi treptat o imagine a rutinei și preferințelor de îngrijire personală ale fiecărui individ.

 

Abordările corecte în cadrul îngrijirii personale

 

Oamenii pot refuza ajutorul unui anumit personal, dar nu al altora. Este posibil să fie vorba despre calitatea relațiilor și tipul de abordare. Refuzarea îngrijirii personale de la un anumit membru al personalului poate fi modul în care persoana poate spune: „Nu știu cine ești”, „Nu am încredere în tine”, „Sunt jenat” sau „Vii prea repede” .

Toate aceste mesaje pot fi abordate – de exemplu prin a da explicații clare și repetate dacă este necesar, prin incercarea de a construi o relaţie mai strânsă cu individul, arătând că sunt apreciţi ca persoane și nu sunt doar private doar ca o sarcină.

Asigurați-vă că totul merge într-un ritm cu care utilizatorul de servicii se simte confortabil și în siguranță, şi îi este respectă cât mai mult posibil demnitatea. O modalitate de a respecta demnitatea utilizatorului de servicii în baie este ca să rămână cât mai puţin personal posibil în timpul acordării îngrijirii personale.

Reduceți întreruperile și închideți ușile pentru a menține demnitatea acestuia. Refuzarea ajutorului este modul în care unii oameni comunică nevoia celor din jur independența lor. Este foarte important să respectăm acest fapt, și să ne asigurăm că îi ajutăm pe rezidenţi să facă tot ce pot pentru ei înșiși. Adesea este mai ușor ca o persoană să accepte ajutor dacă are un sentiment de realizare obținut prin îndeplinirea unor sarcini pe cont propriu. Este posibil să existe și experienţe anterioare neplăcute care continuă să ii afecteze și să provoace rezistența lui la anumite activități. Astfel povestea vieții lor ne poate ajuta să identificăm motivul pentru care au temeri sau anxietăți. De exemplu poate fi vorba de un accident precedente care implică apă sau experienţe neplăcute în timpul băii sau duşului într-un cadru de îngrijire anterior.

 

Ce este rezonabil?

 

Dacă considerăm că refuzul persoanei este inacceptabil, este important să vă gândiţi bine şi să analizaţi fiecare situaţie în parte. Refuzul unui utilizator de servicii este de obicei considerat “inacceptabil” deoarece încalcă standardele sau obiceiurile noastre – de exemplu: persoana refuză să culce atunci când simțim că ar trebui să se culce, sunt așteptările noastre examinate atent? Trebuie să vă întrebaţi ce se va întâmpla dacă persoana nu face acest lucru pe care dvs. vreţi să il determinaţi să facă în acel moment? Va fi persoana vătămată? Vor fi alte persoane în pericol? Dacă nu, probabil că așteptările noastre sunt nerezonabile și, din refuzul persoanei, trebuie să fim dispuși să încercăm să aflăm cât mai mai multe despre nevoile și dorințele din spatele deciziilor lor. Dacă sănătatea sau siguranța persoanei ar putea fi cu adevărat afectată prin refuzul lor, este deosebit de important să căutăm să înțelegem motivele din spate, și să abordăm nevoile fundamentale ale persoanei. De exemplu, o persoană cu demență refuză ca personalul să il ajute cu igiena, chiar dacă sunt dublu incontinenți (uzi, murdari, în termeni populari). În această situație este rezonabil să vrem ca utilizatorul de servicii să accepte ajutorul nostru, dar trebuie să înțelegem emoțiile lor puternice din spatele refuzului, și să oferim sprijin, sensibililitate și empatie înainte de a ne putea aștepta ca asistența noastră de igienă să fie acceptată. Planificarea personalizată a îngrijirilor în privința necesităților de igienă trebuie făcută intr-un mod sensibil, cu multă inţelegere. Folosirea evaluărilor capacitățiilor mentale și a capacităţii de a lua decizii va fi necesară pentru a stabili nivelul de sprijin necesar. Atunci când îngrijirea este compromisă ca urmare a refuzului, pot fi luate următoarele măsuri:

  • comunicați cu membrii familiei
  • identificați în mod corespunzător ceea ce este acceptabil pentru a satisface nevoile de igienă ale fiecarui individ
  • consultați profesioniștii corespunzători: doctor psihiatru, manager, asistent social etc.
  • documentati şi anuntaţi autorităţile necesare că persoana respectivă “refuză igiena corporală”. Astfel la un control nu veţi întâmpina probleme.
  • Asigurați-vă că planurile de îngrijire reflectă pe deplin situația reală și ce acțiuni trebuie să ia personalul pentru a-și menține obligația de îngrijire.
Igiena personală în centre de ingrijire/azile si spitale la standarde inalte, eficient şi în condiții de siguranță
Etichetat pe: