• Cum preferă persoana respectivă să fie numită? (dorește să i se adreseze în mod formal – Domnule/ Doamnă / Domnișoară / Căpitan / Reverend, prenume, porecla sau cu un alt termen ( dragă, iubire, prietene). Personalul nu ar trebui să facă presupuneri ci să i se adreseze persoanei în funcție de preferințe. În cazul în care persoana respectivă a comunicat ca și-ar dori să fie numit/ă într-un anumit fel, atunci deciziile acesteia/acestuia trebuie respectate.     

•Care este prima limbă vorbita a persoanei? 

•Este capabil/ă să comunice verbal sau într-un alt format (de exemplu imagini, semne sau scrieri).

 •Abilitatea de a comunica propriile nevoi.  De exemplu: utilizarea unui buton pentru a cere asistență.  Credeți că acea persoană ar putea beneficia de mijloace de comunicare electronice, cum ar fi Skype sau un telefon mobil? In cazul în care persoana respectivă are dificultăți în a se exprima verbal, personalul ar trebuie să fie calm, răbdător si să ofere încurajare. De exemplu: acea persoană ar putea avea nevoie de timp să înțeleagă ce i s-a spus si să se exprime; poate întâmpina dificultăți în a se exprima sau în a înțelege ce i s-a comunicat. 

• Trebuie luate în considerare posibile bariere ce duc la neputința exprimării, cum ar fi: zgomotul din fundal sau distragerea atenției( vizual).     

Nivelul de vizibilitate 

• se confruntă cu o problema vizuala sau poartă ochelari(apropiere/depărtare)?

•Are nevoie de o lupa pentru a citi sau poartă ochelari de soare când se afla afara? 

•poate scrie/citi?

•are nevoie de cărți tipărite in format mare sau audio? 

•este înscris/ă la medicul oftalmolog? Cine se ocupă de programări? 

•cine este răspunzător pentru curățirea ochelarilor? 

•cum sunt adresate schimbările sistemului olfactiv? 

• este deranjat/ă de lumina?
Cum se gestionează acest lucru?     

Nivelul auzului 

•are deficiență auditivă sau poarta aparat auditiv? (Cine se ocupă de aceste funcții si cum? Ex: baterii, procesul de curățare/reparare)

•poate citi pe buze atunci când o persoana vorbește?  Sfat Personalul ar trebui sa se asigure că atunci când vorbesc cu persoana respectiva, privitul in ochi este efectuat. 

•ce pași trebuiesc urmați pentru a le permite să participe in activitățile zilnice?

•ce fel de echipament este necesar?

•cum si cine se ocupa de îngrijirea urechii?

•monitorizarea in cazul pierderii auzului   Exista modalități de comunicare precum: sunetele, tonul vocii, expresii faciale, limbajul corpului, postura, comportamentul. 

•cum ar putea personalul sa recunoască aceste modalități? 

•cum i-ar plăcea persoanei respective sa i se vorbească?